PekkaMansala

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan kunnianhimoiset suositukset

Tapaan lukea tutkijalautakunnan käsittelemät tapaukset. Nyt olivat vuorossa helmikuun 2017 kuolonkolarit.

Onnettomuuden selostus on lähes aina ymmärtääkseni asiallinen. Mitä nyt kerran lokakuussa 2016 mainittiin ymmärtäväiseen sävyyn rekan ajaneen pientä ylinopeutta sen ajaessa hieman yli 100 km/h.

Suosituksista olen usein eri mieltä.

Ehkä yleisin suositus on keskikaide liki kaikille maanteille.

 

Tapauksia helmikuussa 2017:
- Humalassa ollut ajoi lumipolanteista soratietä kovassa tilannenopeudessa.

Suosituksena tietysti keskikaide ja autoihin hätäjarrutusjärjestelmä, joka kytkeytyy päälle havaittuaan edessä olevan esteen.
Puutavarakuljetuksen aikaan tiet yksisuuntaisiksi. Kuukautta myöhemmin tutkijalautaknta pisti vielä paremmaksi: Henkilö- ja kuorma-autoliikenteen erittyättäminen. Mitenkäs se tehdään ? Rakennetaan omat tiet kuorma-autoille ?

- Lumisateen, pöllyävän pakkaslumen sekä aura-auton taakseen jättämästä huonosta näkyvyydestä huolimatta auto pyrki ohittamaan ainakin kaksi autoa kerralla.

Suosituksena tietysti taas keskikaide ja autoihin hätäjarrutusjärjestelmä.

- Lautakunnan mukaan onneton ilmeisesti tahallaan hyppäsi junan eteen. Junan vauhti oli lailliset 140 km/h ja pysähtymismatka n. 1,5 km.

Nyt suosituksena juniin jalankulkijan tunnistava ja liikkeitään ennustava törmäystutka, joka tarvittaessa jarruttaa ja pysäyttää junan. 160 km nopeudessa jarrutusmatka saattaa olla jo 2 km.

- 12-vuotias ajoi aamuyöllä valtatietä 160 km/h.

Auton luvaton käyttöönotto olisi pitänyt estää.

 

Maaliskuun listalta löytyy poliisia pakeneva rattijoppo 197 km tuntinopeudella. Yrittäessään kääntyä sivutielle auto kaatui ja kuski lensi ulos sivuikkunasta.

Suositukset: autoihin ajokortin ja ajo-oikeuden tunnistuslaite, mikä estää ajoon lähtemisen. Kehitettävä siirrettäviä automaattisia alkoholin tarkkailupisteitä, jotka estävät ajon jatkumisen. Autojen ikkunoihin automaattisesti laukeavat turvaverkot.

 

Tahallisiakin tekoja listalta löytyy. Mikä on itsemurhien liikennetilastoinnin tarkoitus ? Jos ihminen moottoritiellä tunnelin loppupäässä hyökkää tunnelin vierestä auton eteen tai junaradalla junan eteen, mitä on tehtävissä liikenteen turvallisuusmielessä ? Tai ajaa nokkakolarin rekan kanssa ? Ei niin ne keskikaiteet! Jatkuvatko ne yhtenäisenä yli kaikkien risteysten ?

 

Missähän maailmassa lautakunta elää...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset