PekkaMansala

Posti väistelee

Teimme postiin jakelun keskeytyksen poissolomme ajaksi. Maksoimme siitä, ettei posti tee mitään poissaolomme ajan. Upeaa.

Viimeinen keskeytyspäivä oli jo viikko sitten. Vieläkään emme ole saaneet pidätettyä postiamme. Käymme sitä päivittäin kysymässä, mutta aina turhaan. Turhauttavaa ja raivostuttavaa. Paras saavutukseni tähän mennessä on osallistuminen Postin Chatiin kahtena päivänä. Neuvonsa oli soittaa palvelunumeroon. Kysyin meiliosoitetta saadakseni itselleni dokumentin postimme jäljityksestä. Soittakaa palvelunumeroon.

Postiasiamiehen neuvo oli "Soittakaa palvelunumeroon". Lopulta soitin ja kaiken näppäilyn jälkeen sain hyvin ystävällisen ihmisen langan päähän. Otti puhelinnumeroni ja meiliosoitteeni luvaten palata asiaan maanantaina. Onhan nyt jo perjantai klo 15. Ymmärrettävää.

Nyt odotan lopputulosta. Dokumenttia yhteydenotostani en tietenkään saanut ainakaan vielä. Ehkä mahdollisesti saamani meili on sellainen. Katsotaan nyt.

Postin nettisivuilta sain vain asiakasväistelyä. Löytyi jos jonkinlaista lomaketta, mutta ei yhtäkään sellaista mitä etsin. Jossain olisi pitänyt tietää lähetyskoodi tms, jossain muussa taas lähettäjän tietoja. Mistä minä tiedä mitä postilaatikkoomme on yritetty työntää. Halusin vain lähettää viestin "Etsikää postimme".

Ihmetyttämään jäi se kontrasti netin "palvelun" ja langan päähän saamani ihmisen välillä. Netti lähinnä raivostutti ja sai murhanhimoni nousemaan, kun taas tuo ihminen rauhoitti. Nyt odotan lopputulosta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Taitaa edelleenkin postin www-sivustolla olla se ongelma, että se on tehty yrityksille eikä ainakaan viime lokakuussa toiminut henkilöasiakkaille. Kirjoitin siitä http://rkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244559-taas...

Jossain vaiheessa lähetysten seurannassakin oli kaksi järjestelmää. Yrityspuolella se oli ehkä noin pari tuntia ajantasaisempi kuin henkilöasiakkailla. Molemmat järjestelmät toimivat muuten täysin identtisesti. Silloin itella.fi oli yrityksille ja posti.fi henkilöille, mutta nyt itella.fi ohjaa posti.fi-sivustolle ja siellä suoraan yrityspuolelle. Ovat tietysti yhdistäneet kaksi järjestemää ja käyttäneet pohjana yrityspuolta ja henkilöpuoli on heitetty pois.

Sekin oli melkoista kompurointia, että huuto.netissä pystyi pitkään lähettämään huuto-paketin vain matkahuollon kautta. Fiksu systeemi, kun lähettäjä- ja vastaanottajatiedot tulee valmiina systeemistä, pakettimaksun voi maksaa netissä ja osoitetarran viivakoodeineen tulostaa itse. Paketin voi sitten vain jättää postin tai matkahuollon asiamiehelle. Postin uudessa systeemissä pelkkä koodi paketissa riittää. Mahtavaa edistystä, asiakas ei tarvitse printteriä, mutta sitä vanhaa systeemiä ei sitten voinut käyttää pitkään aikaan eikä uusi ollut valmis. Taisi olla huuto.netissäkin syytä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Postilla on lomake jonka asiakas täyttää jos posti on hukannut lähetyksen. Yksi täytettävistä kohdista kuului: "Missä lähetys on nyt?" Posti siis kysyy asiakkaalta missä heidän hukkaamansa paketti on.

Jos Posti hukkaa paketin, se korvaa painon mukaan täysin riippumatta siitä minkä arvoinen sisältö oli. Kotimaan paketissa enimmäiskorvaus on 20 euroa / kg. Toki asiakas voi vakuuttaa lähetyksen omalla kustannuksellaan siltä varalta, että posti hukkaa sen maksamalla postille etukäteen ekstraa. Kun asiakkaani ei saanut tilaamaansa 200 euron tuotetta perille jouduin lähettämään uuden omalla kustannuksellani ja posti lähetti minulle korvaukseksi 20 kpl postimerkkejä.

Itse lähetän jonkin verran tavaraa asiakkaille jotka tilaavat netistä. Yritän aina ehdottaa toimitustavaksi muuta kuin postia.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Jatkuu...

Lupauksensa mukaisesti postihenkilö vastasi maanantaina.
Vastauksensa oli, että olemme saaneet pidätetyn postimme tiistaina jo liki viikko sitten. Paitsi , että emme saaneet. Emme postista kysymällä emmekä postin tuomana.
Postin vastauksessa kävi tuuri: päivä, jolloin muka olimme postimme saaneet on siis tiistai. Tiistaisin osoitteeseemme ei kuitenkaan ole pitkään aikaan toimitettu mitään. Ei myöskään tiistaina liki viikko sitten.
Joku oli vain lukenut netistä, että infon mukaan pidätetty posti luovutetaan toisena arkipäivänä pidätyksen päätyttyä ja kopioinut tuon tekstin vastaukseksi kyselyymme. Kävipä tuuri.
Ilmeisesti kadonneen postimme metsästys jatkuu edelleen... Olisi ainakin syytä. Tai sitten meille ei vaan koko pidätysaikana tullut yhtään mitään postia. Ei edes laskuja.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Mitä tästä opit? Ei kannata Postille antaa mitään noin vaativia tehtäviä, jotka poikkeavat normaalista tilanteesta.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Niinpä. Kuitenkin postinjakaja on saanut lisätehtävän toimittaa meille viikon kaikkia päiviä varten lounaan kotiin. Homma on hoitunut hienosti. Aina on lounas tullut ajallaan.

Lisähaasteena on ollut lähettämämme posti: Lounaan tuodessaan jakaja on saanut käteensä mahdollisesti lähettämämme kirjeet, kortit jne. ja tuokin on toiminut täysin kitkatta.

Näyttää siis siltä, että postissa tökkii vain johdon toiminta ja netti. Ikään kuin postin johto sabotoisi omaa firmaansa saadakseen sen lahjoitettua yksityisille perusteluna huono palvelu. Samoin näyttää VR tekevän.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset